background


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday 3 May 2012

KELAS HUJUNG/PEMULIHAN/KHAS...ADAKAH MEREKA MALAS HENDAK BELAJAR?

Situasi 1

Murid 1 : Awak kelas mana?
Murid 2 : Saya kelas A..
Murd 1 : Ohh,mesti awak pandai kan?

Situasi 2
Murid 1 : Awak kelas mana
Murid 2 : Saya kelas F
Murid 1: Ok,bye (sambil berbisik dgn rakannya "mesti dia bodoh/tak pandai kan?"..

Senario diatas bukan 'skrip filem/drama' semata-mata kerana situasi diatas pernah/sedang/akan berlaku dikebanyakan sekolah di seluruh dunia. Jadi, kebanyakan individu sudah lali dengan perbualan sedemikian sama ada sebagai pemerhati atau murid 1 atau murid 2 atau murid 3. Secara realitinya, bukan golongan murid sahaja yang memandang rendah kepada murid dari kelas hujung atau akhir tetapi ada diantara guru dan masyarakat masih memandang enteng terhadap golongan murid ini. Disini bukannya ingin menimbulkan isu berkaitan pandangan masing-masing terhadap murid dari kelas hujung atau akhir tetapi sekadar ingin merungkai sedikit hakikat  belakang tabir murid dari kelas hujung.


Pernahkah kita terfikir, adakah murid dari kelas hujung (MKH) hanya bersandar pada 1 sebab iaitu'malas' sehinggakan mereka ditolak kelas yang telah dilabel 'kurang pandai itu'? Pernahkah kita membelek ada kisah lain disebalik cerita mereka ini? Adakah proses pembelajaran mereka baik-baik sahaja?Adakah mereka faham apa yang diajar? Adakah mereka tahu apa yang diajar ? Adakah mereka kenal huruf/nombor/simbol yang ditunjukkan? Adakah mereka menghadapi kesukaran ketka belajar?Apakah perasaan mereka ketika belajar?..

Saya amat tertarik dgn sebuah artikel  berkenaan murid pemulihan khas dan dalam artikel tersebut menrangkan ciri-ciri murid lemah pembelajaran.

Jamilah Ahmad (1999) menyatakan bahawa murid-murid lemah dalam
pembelajaran mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
a) Lambat menguasai sesuatu kemahiran yang diajar sama ada
kemahiran lisan, bacaan mahupun penulisan.
b) Lemah untuk mengubah alih pengetahuan kepada plebagai situasi
pembelajaran.
c) Lambat memastikan sesuatu perkataan sama ada dari segi sebutan
mahupun maknanya.
d) Lambat membentuk konsep.
e) Kerap kali lupa akan perkara-perkara yang telah diajar.
f) Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti-aktiviti pembelajaran.
g) Lemah pengamatan, penglihatan dan pendengaran.
h) Suka bersendirian, mempunyai konsep yang negative
i) Selalu ponteng dan mempunyai masalah tingkah laku.
j) Pendiam, malu dan sukar untuk bertindak balas.

Bagi pendapat saya, kita tidak boleh sewenang-wenangnya meletakkan stigma negatif kpd MKH kerana kemungkinan mereka mempunyai masalah dalam aspek kognitif seperti memproses maklumat. Fenomena ni bukannnya sesuatu yang dipinta tetapi mereka telah terpilih untuk menghadapinya.

"Taare zamen par" sebuah filem yang mata bermanfaat dan
dan berkualiti untuk ditonton..
Berkenaan murid dgn K/U disleksia -menyelongkar  kisah disebalik
pencapaian rendah  dan 'murid nakal"..

Jadi,mungkin sedikit iktibar buat kita bersama bahawa manusia itu pelbagai termasuklah dari segi potensi dan keupayaan mengikutdan menguasai pembelajaran. Misalnya, ada diantara mereka yang mudah memahami 
dan tahu cara 'makan' hanya dengan melihatnya,tetapi ada yang perlu diajar selangkah demi selangkah sehinggalah bagaimana makanan itu dapat dikunyah......

No comments:

Post a Comment